Pieksämäen esiopetuksen ja 1-luokkien ryhmissä on
keväästä 2012 alkaen kehitetty tunnetaitokasvatusta draaman avulla. Menetelmää
kehitetään Hyvät Minät -pilotissa, joka on osa ESR-rahoitteista Versoverkko
Etelä-Savoon 2012 - 2014 -hanketta.
Lapset oppivat ilmaisemaan tunteitaan draamaharjoitusten avulla. |
Lastenkulttuurikeskus Verson hallinnoiman Versoverkko Etelä-Savoon -hankkeen ensimmäinen pilotti käynnistyi vuoden 2012 alussa Pieksämäellä. Hyvät Minät -pilotissa uutta menetelmää ideoinut draamaohjaaja Nazia Asif vie tunnetaitokasvatusta draaman keinoin alakouluille ja esikouluihin. Kokonaisuuden teemana on "Tunteiden Tuuli".
- Tunteet ovat abstrakti ja laaja asia, ja draaman
keinoin tunteet voidaan purkaa pieniksi, yksinkertaisiksi asioiksi. Lapset ovat
oppineet hahmottamaan, mitä tunteet ovat ja miten niitä voi ilmaista, Nazia
Asif kertoo.
Kirje Tuulilta
Tunteita käsitellään jokaisen noin 10 lapsen ryhmän
kanssa neljän 1,5-tuntisen tuokion aikana. Menetelmän kokonaisuus aloitetaan
kirjeellä, jonka lapset saavat Tuuli-nimiseltä tytöltä.
”Minulla on hyvä ystävä, jonka nimi on Tuuli. Tuulilla on
iso ongelma, johon hän on pyytänyt apua. Tavallisesti toisten kirjeitä ei saa
lukea muille, mutta Tuuli on antanut minulle luvan lukea kirjeen teille.”,
kertoo Nazia ja lukee käsinkirjoitetun kirjeen lapsille.
Tuuli kertoo kirjeessä kummallisista tuntemuksistaan. |
Jokaisen tuokion jälkeen lasten elämysten kautta
syntyneet oivallukset lähetetään terveisinä Tuulille. Jo ensimmäisellä
kokoontumiskerralla lapset huomaavat, että tunteita on jokaisella elollisella
olennolla, ja niitä voi näyttää eri tavoin, joten Tuulille lähetetään
helpottavat terveiset: ”Et ole muuttumassa monsteriksi. Ihmisillä on erilaisia
tunteita, ja niitä voi näyttää ilmeillä.”
Eleet ja ilmeet
tunteiden ilmaisussa
Toisella kokoontumiskerralla syvennytään tunteiden
ilmaisuun kehon kautta elein ja ilmein. Jo ensimmäisen tapaamisen aikana oli
huomattu, että tunteita voi näyttää kasvojen ilmeillä. ”Kun kerroin tämän
Tuulille, Tuulikin kokeili ilmeitä ja kysyi ihmeissään: Vaikka meillä on koko
keho, onko niin, että vain kasvoilla näytetään tunteita?” kertoo Nazia Tuulin
terveiset lapsille.
Tuokion aikana kokeillaan liikkumista eri tunnetilojen vallitessa. Miltä näyttää surullisen ihmisen kävely? Miten liikkuu iloinen ihminen, entä vihainen?
Tuokion aikana kokeillaan liikkumista eri tunnetilojen vallitessa. Miltä näyttää surullisen ihmisen kävely? Miten liikkuu iloinen ihminen, entä vihainen?
Vihaisena liikkuminen meinaa vähän naurattaakin! :D |
Peilileikin avulla tarkkaillaan kehollista tunteiden ilmaisua parin kanssa. |
Keskusteluhetken aikana käy ilmi, että moni on joskus jännittänyt niin, että mahaan koskee tai kämmenet hikoaa, tai jopa niin, että jalatkin tärisevät. Tuokion päätteeksi lapset lähettävät Tuulille terveisiä: Tunteet tuntuvat ja näkyvät koko kehossa.
Kosketus ja sanat
tunteiden ilmaisussa
Kolmannella kerralla pohditaan tunteiden vaikutusta
tapaan koskettaa toista ihmistä sekä etsitään keinoja ilmaista tunteita
sanallisesti. Nazialla on mukanaan Tuulin oma Nalle-karhu, jonka lapset
muistavatkin jo Tuulin kirjeestä. Nallea käytetään leikissä, jossa kokeillaan
kosketustapoja eri tunnetilojen vallitessa. Miten kosketat nallea kun olet
vihainen? Entä kun olet iloinen?
Leikin jälkeen pohditaan hyvää ja pahaa kosketusta ja sitä, miksi Nallea saa vaikka ravistaa ja heittää vihaisena, mutta ihmisiä tai muita elollisia olentoja ei. Kosketusta kokeillaan myös kaverin kanssa, ja tarkkaillaan, millaiseksi kaverin ilme muuttuu olantaputuksessa.
Nalle saa kokea monenlaista kosketusta eri tunnetilojen vallitessa. |
Leikin jälkeen pohditaan hyvää ja pahaa kosketusta ja sitä, miksi Nallea saa vaikka ravistaa ja heittää vihaisena, mutta ihmisiä tai muita elollisia olentoja ei. Kosketusta kokeillaan myös kaverin kanssa, ja tarkkaillaan, millaiseksi kaverin ilme muuttuu olantaputuksessa.
Kaverin olkapäätä taputtaessa molemmille osapuolille tulee hyvä mieli. |
”Tunteita ilmaistaan siis ilmeillä, eleillä, kehon
lihaksilla ja vaikkapa käsillä. Mutta mikä olisi myös tehokas tapa näyttää
tunteita? Mikä on unohdettu?” Nazia kyselee. Kun lapset keksivät, että tunteet
vaikuttavat myös siihen, mitä ihminen puhuu, kokeillaan taas uutta leikkiä.
Tuulille lähetetään Nalle-karhun ja Nazian mukana
terveiset, joiden myötä Tuulikin muistaa, että tunteet vaikuttavat
kosketustapaan ja puhumiseen, kuten kosketustapa ja puhuminen vaikuttavat
toisen tunteisiinkin.
Tunnetaidot tarinoiksi
Neljännellä tapaamiskerralla lapset kertaavat edellisillä
kerroilla opittuja taitoja ja tekevät tunneteemaan omia tarinoita eläytyen
niihin draaman keinoin.
”Tehdään Tuulille muistoksi omat tarinat, että aina kun
hänellä on outoja oloja, hän muistaisi, että ne ovatkin tunteita”, Nazia
kannustaa lapsia työhön.
Tarinat kerätään noin viiden lapsen ryhmältä
sadutusmenetelmällä. Sadutuksessa lapsen sanat kirjataan ylös juuri niin kuin
lapsi ne sanoo. Ryhmäsadutuksessa jokainen voi vuorollaan vaikuttaa siihen,
millainen tarina ryhmältä syntyy. Lopuksi tarina luetaan ja sitä voi vielä
muokata.
Ryhmäsadutuksessa jokainen saa vaikuttaa tarinan kulkuun. |
Ryhmät esittävät omat tarinansa toisilleen
tunne-esityksinä, joiden aikana lapset kiinnittävät huomiota myös siihen, miltä
tarinan hahmo näyttää kun hän esimerkiksi pelkää, on iloinen, surullinen,
vihainen tai hämmästynyt.
Ja mitä
seuraavaksi tapahtuu Tunteiden Tuulin parissa..?
Pilotista saatujen hyvien kokemusten myötä Pieksämäellä
suunnitellaan draamakasvatuksen ja tunnetaitokasvatuksen kirjaamista
esiopetuksen opetussuunnitelmaan. Draamakasvatus on nyt myös kirjattu
Pieksämäen Kulttuuriopetussuunnitelmaan 1-luokkalaisille, joten heille voidaan
tarjota Tunteiden Tuuli -kokonaisuutta jatkumona esikoulun jälkeen.
Tunteiden Tuuli-kokonaisuus jatkuu syksyllä 2014
Pieksämäen alakouluilla. Nazia Asif kehittää menetelmään syventävän osuuden,
sillä kaikki syksyn 1-luokkalaiset ovat osallistuneet Tunteiden
Tuuli-työpajoihin jo esikoululaisina.
Tunnetaitokasvatusta kehittävästä kokonaisuudesta
työstetään vuoden 2014 tammikuussa julkaistava menetelmäopas, jonka
tarkoituksena on avata Tunteiden Tuuli-menetelmä valtakunnalliseen käyttöön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti